Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe, inaczej nazywane wyrażenia kluczowymi bądź frazami, to w kontekście pozycjonowania słowa, które wpisuje użytkownik w wyszukiwarce internetowej w celu otrzymania odpowiedzi na temat pożądanej informacji, produktu lub usługi. Są istotne w procesie promowania witryny, a ich dobór wpływa na procesy związane z budową i strukturą serwisu. Celem optymalizacji serwisu pod kątem słów kluczowych jest podniesienie ich rankingu w wyszukiwarce.
Typy wyrażeń kluczowych
Możemy wyróżnić kilka podstawowych typów wyrażeń kluczowych. Warto zwrócić uwagę, że w procesie promocji witryny skupiamy się głównie na frazach sprzedających, czyli takich, które mogą przynieść konwersję w postaci sprzedaży lub wejścia na stronę.
Najpopularniejsze typy wyrażeń:
- ogólne – najbardziej ogólne słowa przedstawiające tematykę strony. W postaci kilku ogólnych słów kluczowych można określić treść strony, wiodący produkt czy usługę. Ze względu na konkurencyjność są najtrudniejsze do wypromowania.
Przykłady wyrażeń ogólnych: buty, fryzjer
- brandowe – wyrażenia związane z promocją nazwy firmy. Zawierają nazwę firmy lub markę konkretnego produktu. Pozwalają wzmocnić brand i budują widoczności marki w sieci.
Przykłady wyrażeń brandowych: buty Adidas, fryzjer Anna Fryzjerska
- lokalne – powiązane z lokalizacją firmy. W szczególności istotne dla firm prowadzących usługi bądź sprzedaż w danym regionie lub konkretnej lokalizacji.
Przykłady wyrażeń brandowych: buty Kraków, fryzjer Kraków
- długi ogon (long-tail) – najczęściej składają się z 3-4 wyrazów. Bardziej szczegółowo odpowiadają na pytanie użytkownika. Są mniej konkurencyjne, ale charakteryzują się wysokim poziomem konwersji.
Przykłady wyrażeń długiego ogona: buty skórzane sklep internetowy, dobry fryzjer w Krakowie
Jak dobrać słowa kluczowe?
Dobór słów kluczowych w procesie pozycjonowania to pierwszy krok w stworzeniu skutecznej strategii promocji strony. Odpowiednio dobrane wyrażenia pozwolą nam nie tylko na zwrot inwestycji i zyski, ale również budują świadomość marki. Dobierając wyrażenia kluczowe przede wszystkim musimy brać pod uwagę branżę oraz potrzeby użytkownika. W jaki sposób dobrać odpowiednie frazy? Przedstawiamy kilka porad.
- Znajomość branży – spisz wyrażenia kluczowe, które wiążą się z Twoją działalnością. Z pewnością znasz swoją branżę, sprawdź na co promuje się konkurencja, porównaj treści i ofertę.
- Liczba wyszukiwań – jest to czynnik Google, który przedstawia popularność danej frazy w skali miesiąca. Im większa wyszukiwalność, tym więcej szans wejścia na stronę. Przy doborze fraz staraj się pomijać wyrażenia z zerową liczbą wyszukiwań.
- Poznaj użytkownika – zbadaj potrzeby potencjalnego klienta. Warto wcielić się w rolę użytkownika i zastanowić w jaki sposób użytkownicy będą szukać produkty związane z Twoją branżą.
- Konkurencyjność – sprawdź konkurencyjność frazy. Im więcej firm będzie promować się na dane wyrażenie tym trudniej będzie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki w stosunku do poniesionych inwestycji. W tym przypadku warto rozważyć promocję na wyrażenia long-tail, które wspomogą pozycjonowanie fraz ogólnych i przyniosą pierwsze korzyści.
- Lokalizacja - zadbaj o swój region. Jeżeli posiadasz biuro czy oferujesz usługi w danej lokalizacji możesz przyciągnąć potencjalnego klienta poprzez promocję na wyrażenia lokalne. W ten sposób nakłonisz klienta do kontaktu osobistego lub przyciągniesz użytkownika urządzenia mobilnego, który aktualnie poszukuje usługi bądź produktu w Twojej lokalizacji.