Najogólniej mówiąc, pozycjonowanie to szereg działań mających na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji i widoczności witryny w wyszukiwarce. Działania te dotyczą prac prowadzonych bezpośrednio na stronie (tzw. on-page), jak i tych poza witryną internetową (off-page).
Praktycznie z dnia na dzień liczba użytkowników korzystającyc z Internetu rośnie, w Polsce jest ich już ponad 20 milionów, zatem chcąc zaistnieć na rynku neleży zadbać, aby naszą strona była widoczna dla użytkowników w wynikach wyszukiwania.
Google jest zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką, z której korzysta ponad 90% wszystkich użytkowników Internetu, dlatego poniższe informacje będą dotyczyły pozycjonowania w tej właśnie wyszukiwarce.
W pierwszej kolejności należy krótko scharakteryzować, czym są wyniki wyszukiwania i na podstawie czego Google ustala ranking i wyświetla takie a nie inne wyniki.
Wpisując w wyszukiwarkę wybrane wyrażenie, otrzymujemy uporządkowaną listę serwisów w kolejności od tej, którą Google uzna za najlepiej odpowiadającą na dane zapytanie.
Przykład wyników na wybrane hasło 'meble':
Wyniki oznaczone jako Reklama to nieorganiczne – płatne wyniki wyszukiwania. Nie mają nic wspólnego z efektami uzyskanymi z pozycjonowania serwisu. Jeżeli chcemy pojawiać się w reklamach na konkretne wyrażenie, niezbędne będzie uiszczenie odpowiedniej opłaty i efekt jest natychmiastowy. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla nowych firm, których serwis dopiero powstaje, gdyż na efekty w wynikach organicznych trzeba trochę poczekać.
Należy podkreślić jednak, iż praktycznie każdy z nas może otrzymać różne wyniki na takie same bądź różne wyszukiwane hasło. Zawężając wyrażenie do konkretnej lokalizacji, dostaniemy inne wyniki niż dla wyszukiwanej frazy ogólnej – dla przykładu wyniki dla 'meble katowice' prezentują się następująco:
Jak widać na powyższych przykładach, wyniki różnią się w zależności od wpisywanego wyrażenia. Co więcej, wyniki takie będą różnić się również dla takiego samego wyrażenia w zależności od lokalizacji, w której obecnie się znajdujemy.
Kolejność wyświetlanych serwisów w wynikach jest ustalana na podstawie algorytmów i patentów Google, które niestety nie są podawane do oficjalnych wiadomości.
Google jednak oficjalnie wskazuje, że czynników wpływających na pozycję witryny może być nawet 200, a wskazówki odnośnie najistotniejszych z nich przedstawia we wskazówkach dla Webmasterów.
Do kluczowych aspektów pozycjonowania zaliczyć można z pewnością:
Coraz większe znaczenie, poza wymienionymi powyżej czynnikami on-page, ma również jakość linków przychodzących do serwisu oraz obecność i działania w social media.
Nieustannnie dążyć do poprawy wszystkich aspektów, mających wpływ na pozycję witryny w wynikach. W skrócie proces tych działań możemy określić krótko jako SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizację witryny pod wyszukiwarki, czyli roboty sieciowe Google.
Niestety nie ma jasnego uniwersalnego przepisu na osiagnięcie wysokich wyników, stąd pozycjonowanie to prowadzanie bieżących i systematycznych działań na podstawie analiz i wyciaganych wniosków z aktualnych efektów, stosując się do oficjalnych wskazówek Google.
Copyright © 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone.