Wyszukując pożądanego przez nas usługodawcę – przykładowo mechanika samochodowego – chcemy, żeby był dobry, ale przede wszystkim, aby nie działał zbyt daleko od naszej aktualnej lokalizacji. Mieszkając w Krakowie nie obchodzi nas bowiem to, jacy mechanicy działają w Warszawie.
Wielu z nas zapewne zastanawia się, jak to się dzieje, że wpisując w wyszukiwarkę Google dane wyrażenie – powiedzmy "Mechanik", od razu dostajemy tych najbliższych nam? Odpowiedź jest jedna – pozycjonowanie lokalne. Czym jest, od czego zależy i jak je "ugryźć" jako przedsiębiorca? O tym dalej.
Na wstępie warto zadać sobie pytanie, czy nasza firma może być tą "lokalną", czy w naszym przypadku taki typ pozycjonowania się sprawdzi? Przede wszystkim w grę nie wchodzą tu sklepy internetowe, które sprzedawać mogą na terenie całej Polski. Ważnym aspektem jest to, że dana firma faktycznie musi działać na danym terenie.
Szansę zaistnieć w lokalnym SEO mają więc małe i średnie firmy, które w starciu z dużo większą konkurencją na zapytania ogólne nie mają po prostu szans. Nie ogranicza to jednak tych rozwiniętych działalności – jeżeli te mają siedzibę w więcej niż jednym mieście, nic nie stoi na przeszkodzie, by w każdym z nich promować się osobno.
Tak jak pisaliśmy na początku, nikt nie chce jeździć zbyt daleko, by skorzystać z jakiejś określonej usługi. Liczy się nasz czas i wygoda. Wyszukiwarka internetowa również o tym wie. Google automatycznie potrafi wykryć naszą lokalizację i odpowiednio spersonalizować wyniki wyszukiwań na dane frazy. Tym samym inne serwisy internetowe będą w top10 na określone wyrażenia we wspomnianym Krakowie, a inne w Warszawie.
Poniżej przykład na podstawie lokalizacji w Bydgoszczy:
oraz w Warszawie:
Przede wszystkim, co zapewne jest oczywiste, wymagane jest posiadanie fizycznej lokalizacji w miejscowości, w której chcemy być lokalnie widoczni. Chodzi o siedzibę firmy, która rzeczywiście istnieje, którą można przyjść i odwiedzić.
Kolejnym kluczowym aspektem, podobnie jak w "zwykłym" pozycjonowaniu, jest oczywiście optymalizacja pod kątem SEO. Warto tutaj jednak skupić się przede wszystkim na danych teleadresowych – pełne, poprawne, zawierające nazwę firmy, ulicę, numer budynku i lokalu oraz kod pocztowy powinny znaleźć się na specjalnie poświęconej na to podstronie kontaktowej. Dodatkowym atutem będzie numer telefonu (najlepiej stacjonarnego), adres e-mail, NIP czy REGON. Nie zaszkodzi też wstawienie mapki Google ze znacznikiem wskazującym na siedzibę firmy.
Oprócz dedykowanej na to podstrony kontaktowej warto zadbać także o dane teleadresowe dostępne w obrębie całej witryny, a więc na wszystkich podstronach serwisu – najlepiej w widocznym miejscu u góry strony. Jeżeli nie jest to możliwe, stopka strony internetowej będzie dobrą i często praktykowaną alternatywą.
Zakładając sytuację, że powyższe punkty są spełnione, trzeba pomyśleć też o odbiorze danych teleadresowych przez roboty Google. Aby ułatwić im ich interpretację warto zadbać o odpowiednie znaczniki Mikrodanych schema.org (http://schema.org/LocalBusiness).
Jeżeli mamy fizyczną siedzibę firmy i odpowiednio zoptymalizowaną witrynę, a chcemy dodatkowo wspomóc pozycjonowanie lokalne – warto pomyśleć o promocji w szerszym zakresie. Pomocne będzie tu przede wszystkim założenie wizytówki w Mapach Google, ale też promocja w mediach społecznościowych czy Google+ lokalnie. Podczas zakładania i uzupełniania profili należy jednak pamiętać, aby zawsze podawać jak najbardziej szczegółowe, prawdziwe i te same dane teleadresowe.
Ponadto kluczowym może okazać się zdobywanie kolejnych, przychylnych opinii, ocen i linków prowadzących do naszej domeny. Aby to osiągnąć, przede wszystkim zadbajmy o dobre relacje z Klientami, ich zadowolenie oraz stały kontakt. Wykorzystać można też popularne i rozpoznawalne narzędzia, jak PanoramaFirm.
Copyright © 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone.